Fysiologi

Fysiologi är forskning på hur olika delar av vår kropp samverkar och hur våra enskilda organ styr olika processer. Fysiologi är studien av hur olika mekanismer, från molekyler till organ och hela det levande systemet, tillsammans arbetar för att upprätthålla liv.

Fysiologi fungerar på många olika nivåer, där modifierade mekanismer kickar in när de behövs. Ingen del arbetar isolerad från andra. Den fysiologiska forskningen förändras i och med upptäckter av nya gener och proteiner. Resultaten som denna forskning bidrar till kan liknas vid bitar som behöver fogas in i det dynamiska pussel som är fysiologi. Ämnet fysiologi är synonymt med hur vår kropp fungerar och är lika aktuellt och fascinerande nu som det var under Aristoteles tid (384-322 f.Kr.). Nobelpriset i medicin och fysiologi visar på det direkta samband som finns mellan de två forskningsområdena.

Vid sektionen för fysiologi studerar vi:

1.Molekylär Fysiologi och Neurovetenskap, prof. Bryndis Birnirs lab.

2.Rörelsesyn, docent Karin Nordströms lab.

3.Mag-tarmkanalens Fysiologi, prof. Olle Nylander och docent Markus Sjöbloms lab.

4.Neruroendokrin reglering av beteende, prof. Svante Winbergs lab.

Aktuella avhandlingar

Olga Dyakova, Fysiologi, 29 sep 2017, kl 9.15

Dan Edvinsson, Psykiatri, 30 sep 2017, kl  9.15

Christina Emilsson, Fysioterapi, 13 oct 2017, kl 9.00

Vill du forska hos oss?

Våra forskargrupper söker kontinuerligt efter samarbetspartners, post doktorer, doktorander samt examensarbetare. När det gäller examensarbetare har vi flera olika projekt som kan skräddarsys till Dina intressen. Läs mer om våra forskargrupper och kontakta berörd forskargruppsledare.

Läs mer om vår rekrytering här.

Uppsala University Behavioral Facility, UUBFs hemsida

UUBF kan erbjuda expertis och tillhandahålla utrustning för beteendestudier samt analys av data. Besök vår hemsida för att läsa mer.