Feministisk magi på dansscenen i vår, DN.se

2012-01-11

Välkända namn på Dansens hus i vår är Cullbergbaletten, Örjan Andersson och Marie Chouinard. Men där finns också feministisk magi och en koreografs tolkning av neurofysiologiska forskningsrön.


 

 

Streetdanssuccén "Svansjön" har dominerat Dansens hus höstsäsong och det är klart att föreställningen lever vidare i december. Innan dess bjuder dansvåren i Stockholm på flera internationella inslag.

Marie Chouinard, en av Kanadas främsta koreografer, skapade föreställningen "Body remix/Goldberg variations" för Venedigbiennalen och den har tidigare sänts i Sveriges Television. I februari kommer nytolkningen av Bachs Goldebergvariationer till Stockholm: klassisk tåspetsdans i modern form och förpackning.

En av förgrundsgestalterna i den samtida dansen är tyska koreografen Sasha Waltz. För första gången har hon låtit ett annat kompani sätta upp det nyskapande verket "Nobody", och det är Göteborgsoperans balett som fått hedersuppdraget, med premiär i Göteborg i februari.

Cullbergbaletten tar också plats på dansscenen i vår, med sitt bidrag till Strindbergsåret: "The Strindberg project". För första gången gör regissören Melanie Mederlind en dansuppsättning, med utgångspunkt från språkvetenskapliga texter som Strindberg skrev i slutet av sitt liv.

Bland de internationella gästspelen finns Malou Airaudos street- och BMX-koreografi "Schwarze katze" i maj, där klassisk dans mixas med breakdance och cykeltricks. Airaudo syns just nu i dansfilmen "Pina", som en av solodansarna i Pina Bauschs ensemble.

På Dansens hus mindre scen är föreställningarna mer experimentella, som den konceptuella koreografen Ingrid Cognes föreställning "Forskning" tillsammans med Julien Ochala, forskare i neurofysiologi. Där ges också Anne Jurens "Magical": radikal feminism med en stor dos magi.

Elin Viksten/TT Spektra

Se hel artikeln