Bättre sömn minskar hungern, SVT.se

2012-01-18

Är du lite för hungrig, lite för ofta? Det kan bero på att du sovit för lite. Ny svensk forskning visar att dåliga sömnvanor ökar risken för övervikt på lång sikt eftersom aptiten påverkas av sömnbrist.

Forskarna bakom studien har tidigare visat att en enda natt av total sömnbrist hos unga vuxna män minskade omsättningen av näringsämnen nästa morgon. Den studien visade också att försökspersonerna blev hungrigare, vilket tyder på att sömnbrist påverkar hur vi uppfattar mat.
I den nya forskningsstudien har forskarna nu systematiskt undersökt vilka delar av hjärnan som styr vår aptit. Med hjälp av magnetröntgen undersökte de hjärnorna hos 12 normalviktiga manliga studenter, samtidigt som de fick titta på bilder av olika livsmedel. Sedan jämförde forskarna om det var någon skillnad om försökspersonerna sovit normalt eller dåligt under natten.
- Efter en natt av sömnbrist visade studenterna hög aktivering i ett område av hjärnan som är involverad i människans vilja av att äta. När vi betänker att sömnbrist är ett ökande problem i det moderna samhället visar våra resultat att dåliga sömnvanor kan påverka människors risk att bli överviktiga på lång sikt. Därför är det viktigt att sova ungefär åtta timmar varje natt för att hålla en stabil och hälsosam kroppsvikt, säger Christian Benedict från Institutionen för neurovetenskap vid Uppsala universitet. Se hela inslaget i Svt.se